SSPF. Forever young.
Jaarverslag 2020 - Stichting Shell Pensioenfonds
Uw pensioen, uw toekomst
Love your future. Shell Pensioen
Informatie

In 2020 heeft SSPF grote stappen gemaakt op communicatiegebied

Een project waar we erg trots op zijn, is de communicatie rondom corona. In samenwerking met APS slaagden we erin om de deelnemers vanaf het eerste moment zorgvuldig te informeren. Zo stond er direct in maart een speciale ‘coronapagina’ live over de impact van het coronavirus op de pensioenen. Een deelnemersgerichte aanpak die onder meer geprezen werd door PensioenPro.

Een ander thema waarover SSPF uitvoerig communiceerde in 2020 is het pensioenakkoord. Door de belangrijkste punten helder uiteen te zetten, weten deelnemers wat er voor hen gaat veranderen. 

Om nog persoonlijker te kunnen communiceren, werd beeldbellen in het eerste kwartaal geïntroduceerd: een extra mogelijkheid om – face to face – in contact te komen met het klantenteam. Er wordt gretig gebruikgemaakt van deze service: van nieuwe medewerkers en deelnemers die bijna met pensioen gaan tot expats die het Nederlandse pensioenstelsel beter willen begrijpen. Dat is ook terug te zien in de waardering: beeldbellen krijgt gemiddeld een 9.

Daarnaast zijn er meerdere sms-pilots geweest, waarbij gepensioneerden sms’jes ontvingen met relevante pensioeninformatie. Er is positief gereageerd: slechts 48 van de 2.000 gepensioneerden meldden zich af.

“De nieuwsbrieven zijn geoptimaliseerd met ongekend resultaat”

Verder stuurde SSPF medewerkers die uit dienst gingen een kaart met het verzoek om hun gegevens aan te passen. Dit werd gedaan door 30 procent van de geadresseerden (5 procent is gemiddeld in de markt) en laat zien dat oud-medewerkers erg betrokken zijn bij Shell. Ook liep er een pilot waarbij deelnemers van wie niet alle gegevens bekend zijn, werden gebeld. Van de 130 mensen die het belbureau te pakken kreeg, verstrekten 88 personen aanvullende gegevens, ofwel 67,7 procent.

Een ander punt waar het afgelopen jaar werk van is gemaakt, zijn de nieuwsbrieven. Deze zijn geoptimaliseerd en worden nu door 85 procent van de ontvangers geopend. Een ongekend resultaat in de pensioenmarkt. Ook de homepage van Shell Pensioen is onder handen genomen, waardoor relevante zaken gemakkelijker te vinden zijn. Daarnaast is er een aparte MVB-pagina opgezet. Uit het ESG -deelnemersonderzoek, waar 7.000 deelnemers aan mee deden, bleek dat men meer wil weten over dit onderwerp. De pagina werd op ludieke wijze gelanceerd met een speciale kerstkaart.

Goed om te weten

Om erachter te komen hoeveel vertrouwen deelnemers in het fonds hebben, is er een poll gehouden. SSPF scoorde een dikke 8,5. Uit de resultaten blijkt dat Nederlandstalige deelnemers meer vertrouwen hebben in het pensioenfonds dan Engelstalige deelnemers.