SSPF. Forever Young.
Jaarverslag 2021 - Stichting Shell Pensioenfonds
SSPF. Forever Young.

Jaarverslag 2021 - Stichting Shell Pensioenfonds

Karin Wekema Achmea Pensioenservices

“Het leuke van Shell vind ik dat ze heel innovatief zijn”

Effectieve, inspirerende communicatie richting de deelnemers is voor SSPF een cruciaal instrument. Volgens Karin Wekema (49), communicatieadviseur van Achmea Pensioenservices, is die communicatie gebaseerd op de pijlers: bewustzijn, transparantie en perspectief.

“Bij Achmea Pensioenservices verzorgen wij niet alleen de pensioenadministratie voor verschillende pensioenfondsen, we geven ze ook communicatie-advies. Ik doe dat onder andere voor de ondernemingspensioenfondsen van Shell en Ahold Delhaize. De deelnemers van SSPF hebben meer interesse voor hun pensioen dan gemiddeld, vooral als het gaat om de beleggingen, en de resultaten daarvan. Het vertrouwen van deelnemers in SSPF is  groot: gaven ze op dit punt in 2020 nog het rapportcijfer 8,5; in 2021 was dat maar liefst een 8,6. Daar zijn wij trots op, dit is het resultaat van alle effort die wij erin steken.”

Zo helder mogelijk informeren

“Bewustzijn is een van de drie communicatiepijlers in het communicatiebeleid, dat we in nauw overleg met SSPF-communicatiemanager Debby van der Voort vormgeven en uitvoeren. Een andere pijler is ‘transparantie’: we willen deelnemers zo helder mogelijk informeren over hoe pensioen werkt en over de regeling van Shell. Daarnaast communiceren we over de gevolgen van het nieuwe pensioenstelsel: wat gaat dat voor gevolgen hebben?  Onze derde communicatiepijler is ‘perspectief’: we willen deelnemers optimaal inzicht geven in de resultaten van SSPF en in de vorderingen op gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen.”

“Wat goed bleek te werken: een sms sturen bij een actueel bericht, zoals een afwijkende betaaldatum van de pensioenuitkering. Dan hoeven mensen daar niet zelf achteraan"

Blijf inspireren

“We hebben vorig jaar de homepage van de SSPF-website visueel aantrekkelijker en overzichtelijker gemaakt. Met nieuwe pagina’s als ‘Grip op je pensioen’, met infographics en een video. Dat waarderen de deelnemers, zo bleek uit een online poll. Sowieso checken we regelmatig wat deelnemers van onze communicatie vinden. Denk aan nabelacties, enquêtes en online polls. Wat in 2021 ook goed bleek te werken: een sms sturen bij een actueel bericht, zoals een afwijkende betaaldatum van de pensioenuitkering. Dan hoeven mensen daar niet zelf achteraan.

Het leuke van Shell vind ik dat ze heel innovatief zijn, ze wat betreft SSPF echt openstaan voor een andere aanpak of nieuwe vormen van communicatie. Als je telkens dezelfde weg bewandelt haken mensen af. Het is belangrijk om steeds nieuwe communicatiemanieren te vinden om mensen te inspireren om bewust met hun pensioen bezig te zijn.”

Duis arcu tortor, suscipit eget, imperdiet nec, imperdiet iaculis, ipsum. Sed aliquam ultrices mauris. Integer ante arcu, accumsan a, consectetuer eget, posuere ut, mauris. Praesent adipiscing. Phasellus ullamcorper ipsum rutrum nunc. Nunc nonummy metus. Vestibulum volutpat pretium libero.